Att hitta rätt vinterdäck är en hel vetenskap....

Även om det är svårt att komma med det perfekta rådet om dubbdäck eller friktionsdäck slår däckexperter ändå fast att dubbat presterar bäst:

– Dubbdäck är säkrast. De ger oöverträffat bäst grepp om man kör när det är så kallad svartis på vägen, eller om det är underkylt regn. Det gäller också om det är slaskigt och moddigt.

– Friktionsdäck fungerar som bäst på torra, kalla vägar och även på vägar som har en yta av ren eller packad snö. Eller om isen på vägen blivit uppruggad och mattad. – Men då ska man veta att en uppruggad is är resultatet av att bilar med dubbdäck har kört på vägen.

De som föredrar friktionsdäck kan göra det av miljöskäl. De senaste åren har debatten blossat upp om dubbdäckens miljöpåverkan. De kan riva upp partiklar i vägbanan som kan orsaka problem i luftvägarna hos känsliga personer.

Vad säger lagen om vinterdäck, läs mer..>>

Vad säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam till val av vinterdäck>>>>

 

DÄCKETS LIVSLÄNGD

Ett bra däck kan hålla flera år men med snabba accelerationer, hårda inbromsningar och svängar i hög fart kan du vara säker på att livslängden kortas.

Var uppmärksam på om du upplever ökade vibrationer eller oljud i chassit – då kan det vara en god idé att be en däckexpert kontrollera däck och hjulinställning.

Däckets livslängd

Ett bra däck kan hålla flera år men med snabba accelerationer, hårda inbromsningar och svängar i hög fart kan du vara säker på att livslängden kortas. Var uppmärksam på om du upplever ökade vibrationer eller oljud i chassit – då kan det vara en god idé att be en däckexpert kontrollera däck och hjulinställning. 

Nya eller begagnade däck?

Nya däck håller fortfarande en cirka 47-procentig vägkontakt vid så hög hastighet som 125 km i timmen och med tre millimeters vattendjup på väge. Slitna däck är under samma omstädnigheter nere på endast 6 procents vägkontakt. Det är viktigt att mönsterdjup och dubbutskick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.